| ||
Reen al enhavtabelo
|
Baldur Ragnarsson
Bildoj el la historio de la Esperanta Literaturo En Esperanta Antologio, poemoj 1887-1981 (2a eldono 1984), kiun
redaktis William Auld, estas aperigitaj poemoj de 22 virinoj, ne granda
proporcio de la tuto de 163 poetoj. Dek du el tiuj poetinoj aperigis apartajn
poemarojn. Pri tri el tiuj poetinoj, Marjorie Boulton, Hilda Dresen kaj Clelia
Conterno-Guglielminetti, jam aperis artikoloj en la literaturaj Bildoj de Juna amiko. Mi nun aldonas la kvaran, pri la ĉeĥa poetino
Eli Urbanová. Komuna en la poezio de
tiuj kvar poetinoj estas evidenta tendenco al emocia esprimado pli ol ĝenerale
ĉe la viraj poetoj, tamen kun diferenco. Ĉe Marjorie tiu tendenco
intime ligiĝas al vastetenda humanismo, ĉe Hilda al la naturo, ĉe
Clelia al cirkonstancoj ofte nuancitaj de sentoj de tragiko. Eli Urbanová estas
la plej emocie dediĉita el tiuj kvar poetinoj, kaj ŝia intime persona
sentosfero trovas esprimadon en rekta, sendevia maniero sen tendenco al ĉirkaŭfrazaj
meditoj. Eli Urbanová (1922 - ) aperigis sian unuan
poemaron en sia gepatra lingvo, la ĉeĥa, nur 18-jara, en 1940. Ŝi
lernis Esperanton ok jarojn poste kaj baldaŭ komencis eksperimenti per tiu
nova lingvo en verkado de poemoj, kiuj aperis en revuoj. En 1960 aperis ŝia
unua poemaro en Esperanto, Nur tri
koloroj, ĉe la eldonejo Stafeto. Kvankam pliaj poemaroj aperis dise
tra la jaroj, estas tiu ŝia unua poemaro, kiu plej intime ligiĝas al
la reputacio de Eli Urbanová Dum la ceteraj sin koncentris Ŝi daŭrigas
emfazi tiun sian elekton de simbolaj koloroj: “kreante scenojn fantaziajn / mi ĉiam
ree uzi lernis / nur tri kolorojn kaj ne pliajn”. En poemo, titolita Konfeso, ŝi diras: Ne, mi ne havas multajn sciojn: Specimenojn el tiu
kolekto la poetino montras al la leganto, ja ofte melankolie nuancitajn de la
tri koloroj, sed ne nur de tiuj; efektive kio plej impresas en la unua poemaro
de Eli Urbanová estas la ardo, kiu ofte transformas la nigrecajn nuancojn en
sens-aman tutaĵon. La lasta parto de la poemaro portas la titolon Hetajro dancas; “hetajro” estas Ne etendas sin en avid’ la mano, La temoj de Nur tri koloroj tamen ne estas sole la
amo kaj ĝiaj aperoj, pasiaj kaj ofte doloraj. Ŝiaj poemoj certe ne
estas nur trikoloraj, malgraŭ la titolo, ili estas plenaj de diversaj
koloroj. Ŝi verkas pri sia strato en Prago: “En nia strat’ nek eta mov’, /
nek sensacie freŝa nov’”. Ŝi verkas pri fantaziaj scenoj kaj fabelaj
temoj: “Ne plu amuzis la princinon / kun pilko ludi kaj kun pupoj. / De sur
malnovaj kastelŝtupoj / rigardis ŝi al malproksimo ...” – la amo kaj ĝiaj
problemoj neniam estas longe for. Interesaj estas du maristaj kantoj,
neatenditaj de poeto loĝanta en lando sen maro, do probable simbolaj.
Iliaj finoj estas iom malĝojaj: “La ŝip’ kliniĝis. Sarkofago
sinkas / Fi! Mil diabloj! Ni la akvon drinkas” ..., kaj “Nenie firma tero, /
nenie la esper’ ...” La temaro estas abunde varia, sed ĉiam persone kaj
emocie kolorita. Post Nur tri koloroj Eli Urbanová verkis ses
originalajn poemarojn (la lasta Ne tro
rigardi retro aperis en 2007) kaj aŭtobiografion, Hetajro dancas
(1995), kiu vekis grandajn emociojn en Esperantujo pro la sincereco kaj
senpruda traktado de ŝia vivo. Ŝiaj kontribuoj al la Esperanta
literaturo dum la dua duono de lasta jarcento estis gravaj kaj estas daŭre
kaj instige influaj. (Juna
amiko,n-ro 127, aprilo 2010) |